Дислексия – симптоми

Признаците и симптомите на дислексия се различават при всеки човек. Всеки човек със състоянието ще има уникален модел на силни и слаби страни.

Някои от най-честите признаци на дислексия са посочени по-долу.

Деца в предучилищна възраст

В някои случаи е възможно да се открият симптоми на дислексия, преди детето да започне училище.

Симптомите могат да включват:

  • забавено развитие на речта в сравнение с други деца на същата възраст (въпреки че това може да има много различни причини)
  • проблеми с речта, като например невъзможност да се произнасят правилно дълги думи и „смесване“ на фрази (например, произнасяне „хецилоптер“ вместо „хеликоптер“ или „сълза на легло“ вместо „плюшено мече“)
  • проблеми с изразяването си с помощта на говорим език, като например невъзможност да запомните правилната дума, която да използвате, или неправилно съставяне на изречения
  • малко разбиране или оценяване на римувани думи, като „котката седеше на постелката“ или детски рими
  • трудности или малък интерес към изучаването на букви от азбуката


Ученици

Симптомите на дислексия обикновено стават по-очевидни, когато децата започват училище и започват да се фокусират повече върху това как да четат и пишат.

Симптомите на дислексия при деца на възраст от 5 до 12 години включват:

  • проблеми с изучаването на имената и звуците на буквите
  • правопис, който е непредсказуем и непоследователен
  • поставяне на букви и цифри по грешен начин (например писане на „6“ вместо „9“ или „b“ вместо „d“)
  • объркване на реда на буквите в думите
  • четене бавно или грешки при четене на глас
  • зрителни смущения при четене (например, детето може да опише букви и думи, сякаш се движат или изглеждат замъглени)
  • да отговаряте добре на въпросите устно, но изпитвате затруднения при записването на отговора
  • трудности при изпълнение на последователност от указания
  • мъчат се да научат последователности, като дни от седмицата или азбуката
  • бавна скорост на писане
  • лош почерк
  • проблеми с копирането на писмен език и отнема повече време от нормалното за завършване на писмената работа
  • лоша фонологична информираност и умения за атака на думи

Фонологично осъзнаване

Фонологичното осъзнаване е способността да се разпознава, че думите се състоят от по-малки звукови единици (фонеми) и че промяната и манипулирането на фонемите може да създаде нови думи и значения.

Дете с лоша фонологична информираност може да не е в състояние да отговори правилно на следните въпроси:

  • Според вас от какви звуци се състои думата „горещ“ и различават ли се те от звуците, които съставят думата „шапка“?
  • Каква дума ще имате, ако промените звука „p“ в „pot“ на „h“?
  • Колко думи можете да измислите за тази рима с думата „котка“?

Умения за атака на думи

Малките деца с дислексия също могат да имат проблеми с уменията за атака на думи.

Това е способността да се осмислят непознати думи, като се търсят по-малки думи или колекции от букви, които детето е научило преди това.

Например, дете с добри умения за атака на думи може да прочете думата „слънчеви бани“ за първи път и да придобие усещане за значението на думата, като я разбие на „слънце“, „баня“ и „инг“.


Тийнейджъри и възрастни

Освен споменатите по-горе проблеми, симптомите на дислексия при по-големи деца и възрастни могат да включват:

  • лошо организирана писмена работа, в която липсва израз (например, въпреки че те могат да са добре осведомени по даден предмет, те могат да имат проблеми с изразяването на тези знания в писмена форма)
  • трудности при планирането и писането на есета, писма или доклади
  • трудности при преразглеждане за изпити
  • опитвайки се да избягва четенето и писането, когато е възможно
  • трудности при водене на бележки или копиране
  • лош правопис
  • мъчат се да запомнят неща като ПИН или телефонен номер
  • бори се да спази срокове


Получаване на помощ

Ако сте загрижени за напредъка на детето си при четене и писане, първо говорете с учителя му.

Ако вие или учителят на вашето дете имате постоянна загриженост, заведете детето си при личния лекар, за да може да провери за признаци на някакви основни здравословни проблеми, като проблеми със слуха или зрението, които биха могли да повлияят на способността им да учат.

Ако детето ви няма очевидни здравословни проблеми, които да обяснят обучителните им трудности, може да се наложи да се опитат различни методи на обучение.

Можете също така да поискате оценка, за да идентифицирате всички специални нужди, които могат да имат.

Ако сте възрастен и мислите, че може да имате дислексия, може да искате да организирате оценка на дислексията чрез местната асоциация на дислексията .

Прочетете повече за диагностицирането на дислексия .

Свързани проблеми

Някои хора с дислексия имат и други проблеми, които не са пряко свързани с четенето или писането.

Те включват: