Дислексия – управление

Докато дислексията е проблем за цял живот, има редица специализирани образователни интервенции, които могат да помогнат на децата да четат и пишат.

Тези интервенции обикновено са най-ефективни, ако са започнати в ранна възраст.

Видът и степента на необходимата интервенция ще зависят от тежестта на затрудненията на вашето дете.

Конкретен план за действие за вашето дете може да бъде изготвен и изпълнен от неговото училище.

Повечето масови училища трябва да могат да предложат подходящи интервенции за вашето дете, въпреки че малък брой деца могат да се възползват от посещаването на специализирано училище.

Образователни интервенции

Предлагат се редица образователни интервенции и програми за деца с дислексия.

Те могат да варират от редовно преподаване в малки групи с асистент за подпомагане на обучението, който извършва работа, зададена от преподавателския персонал, до уроци 1 към 1 със специалист учител.

Повечето интервенции се фокусират върху фонологични умения, което е способността да се идентифицират и обработват звуци от думи. Тези интервенции често се наричат фоника.

Фоническите интервенции могат да включват обучение на дете да:

  • разпознава и разпознава звуци в изговорените думи (например, помага им да разпознаят, че дори кратките думи като „шапка“ всъщност се състоят от 3 звука: „h“, „a“ и „t“)
  • комбинирайте букви, за да създадете думи, и с течение на времето, използвайте думите, за да създадете по-сложни изречения
  • практикувайте четене на думи точно, за да им помогнете да четат по-бързо
  • наблюдават собственото си разбиране, докато четат (например като ги насърчават да задават въпроси, ако забележат пропуски в разбирането си)

Тези интервенции в идеалния случай трябва да се извършват по силно структуриран начин с развитие на малки стъпки и трябва да включват редовно практикуване на наученото.

Също така може да помогне, ако детето ви се обучава по мултисензорен начин, при което то използва няколко сетива едновременно.

Пример за мултисензорно обучение е, когато едно дете се учи да вижда буквата „а“, да казва името и звука и да я пише във въздуха, и то едновременно.


Как можете да помогнете на детето си

Като родител може да не сте сигурни за най-добрия начин да помогнете на детето си.

Прочетете на детето си

Това ще подобри техния речник и умения за слушане и ще насърчи интереса им към книгите.

Споделете четенето

И двамата четат част от книгата и след това обсъждат какво се случва или какво може да се случи.

Пренаучаване

Може да ви омръзне да четете любимата книга на детето си отново и отново, но повторението ще засили разбирането му и означава, че ще се запознаят с текста.

Тихо четене

Децата също имат нужда от възможност да четат сами, за да насърчат своята независимост и плавност.

Направете четенето забавно

Четенето трябва да е удоволствие, а не скучна работа. Използвайте книги за теми, които интересуват детето ви, и се уверете, че четенето се извършва в спокойна и комфортна обстановка.

Родителите също играят важна роля за подобряване на доверието на детето им, така че е важно да насърчавате и подкрепяте детето си, докато се учи.


Технология за по-големи деца

Много по-големи деца с дислексия се чувстват по-комфортно при работа с компютър, отколкото в тетрадка.

Това може да се дължи на факта, че компютърът използва визуална среда, която по-добре отговаря на техния метод на обучение и работа.

Програмите за текстообработка също могат да бъдат полезни, тъй като разполагат с програма за проверка на правописа и средство за автоматично коригиране, което може да подчертае грешки в писането на вашето дете.

Повечето уеб браузъри и софтуер за текстообработка също имат функции за преобразуване на текст в реч, при които компютърът чете текста, както се появява на екрана.

Софтуерът за разпознаване на реч може да се използва и за превод на това, което човек казва, в писмен текст.

Този софтуер може да бъде полезен за деца с дислексия, тъй като техните словесни умения често са по-добри от тяхното писане.

Има и много образователни интерактивни софтуерни приложения, които могат да осигурят на детето ви по-ангажиращ начин за изучаване на даден предмет, а не просто четене от учебник.


Възрастни

Голяма част от съветите и техниките, използвани за подпомагане на деца с дислексия, са подходящи и за възрастни.

Използването на технологии, като текстообработващи машини и електронни органайзери, може да ви помогне при писането и организирането на ежедневни дейности.

Използването на мултисензорен подход към обучението може да бъде полезно. Например можете да използвате цифров рекордер, за да запишете лекция и след това да я слушате, докато четете бележките си.

Също така може да бъде полезно разбиването на големи задачи и дейности на по-малки стъпки.

Ако трябва да изготвите план или да направите бележки по определена тема, може да ви е полезно да създадете мисловна карта, вместо да пишете списък.

Умните карти са диаграми, които използват изображения и ключови думи, за да създадат визуално представяне на обект или план.

Корекции в работата

Ако сте на работа, уведомете работодателя си, че страдате от дислексия, тъй като по закон те трябва да направят разумни корекции на работното място, за да ви помогнат.

Примерите за разумни корекции могат да включват:

  • предоставяйки ви помощна технология, като цифрови записващи устройства или софтуер за реч в текст
  • като ви дава инструкции устно, а не писмено
  • позволявайки ви допълнително време за задачи, които ви се струват особено трудни
  • предоставяйки ви информация във формати, които намирате за достъпни

Прочетете повече за вашите права при работа на GOV.UK.