Дислексия – диагностика

Колкото по-рано бъде диагностицирано дете с дислексия, толкова по-вероятно е да има по-ефективни образователни интервенции.

Но идентифицирането на дислексия при малки деца може да бъде трудно както за родителите, така и за учителите, тъй като признаците и симптомите не винаги са очевидни.

Ако се притеснявате за детето си

Ако сте загрижени за напредъка на детето си при четене и писане, първо говорете с учителя му. Може да искате да се срещнете и с други служители в училището.

Ако има постоянна загриженост, заведете детето си при личен лекар. Възможно е детето ви да има здравословни проблеми, които засягат способността му да чете или пише.

Например те могат да имат:

Ако детето ви няма никакви очевидни здравословни проблеми, за да обясни своите учебни затруднения, може да се окаже, че не реагира много добре на метода на преподаване и може да е необходим различен подход.

Прочетете за управлението на дислексия за повече информация относно образователните интервенции, които могат да помогнат.

Оценки на дислексия

Ако все още има опасения относно напредъка на детето ви, след като то е получило допълнително обучение и подкрепа, може би е добра идея да направите по-задълбочена оценка.

Това може да се извърши от образователен психолог или подходящо квалифициран учител по дислексия.

Те ще могат да подкрепят вас, вашето дете и учителите на вашето дете, като помагат да се подобри разбирането на учебните затруднения на вашето дете и предлагат интервенции, които могат да им помогнат.

Искане на оценка

Има различни начини да поискате оценка за вашето дете, въпреки че понякога това може да отнеме време и разочароващ процес.

Първата стъпка е да се срещнете с учителя на вашето дете и координатора за специални образователни потребности на училището (SENCO), за да обсъдите вашите опасения и всякакви вече изпробвани интервенции.

Ако детето ви продължава да изпитва затруднения въпреки намесата, можете да поискате те да бъдат насочени за оценка от образователен психолог от местната власт или друг специалист по дислексия.

Независимите родителски специални образователни съвети (IPSEA) са независима благотворителна организация за родители на деца със специални нужди.

IPSEA не предлага оценка на себе си, но уебсайтът му съдържа информация за стъпките, които можете да предприемете, за да оценят нуждите на вашето дете от други организации.

Или можете да се обърнете директно към независим образователен психолог или друг подходящо квалифициран специалист.

Можете да намерите указател на дипломирани психолози на уебсайта на Британското психологическо общество.

Можете също така да се свържете с национална или местна асоциация за дислексия за помощ при организирането на оценка.

Процедура за оценка

Преди да се извърши оценката, на вас и на училището на детето ви може да бъде изпратен въпросник, който задава въпроса за вашето дете и свързани проблеми, като например:

  • общото състояние на здравето им
  • колко добре изпълняват определени задачи
  • това, което смятате, че трябва да се промени

Самата оценка може да включва наблюдение на вашето дете в неговата учебна среда, разговор с ключови възрастни, ангажирани с ученето на вашето дете, и искане от детето ви да участва в поредица от тестове.

Тези тестове могат да изследват детето ви:

  • способности за четене и писане
  • развитие на езика и лексика
  • логически разсъждения
  • памет
  • скоростта, която могат да обработят визуална и слухова (звукова) информация
  • организационни умения
  • подходи към ученето

Какво се случва след това

След като детето ви бъде оценено, ще получите доклад, който очертава неговите силни и слаби страни, с препоръки какво може да се направи, за да се подобрят областите, с които те срещат трудности.

В зависимост от тежестта на учебните затруднения на вашето дете, може да е възможно техните трудности да бъдат управлявани чрез подкрепа за специални образователни потребности (SEN) , план за действие, изготвен от тяхното училище и родителите им.

Поддръжката на SEN замества индивидуалния образователен план (IEP), но някои училища все още могат да използват IEP.

В малък брой случаи, когато трудностите на детето не се подобряват и изглежда не е постигнат напредък, може да поискате по-пълна оценка, която да обхваща всички аспекти от развитието на детето ви.

Това би довело до изготвянето на по-официален образователен план за вашето дете, известен като образователен план за здравеопазване (EHC).

Това определя какви са образователните потребности на детето ви и подкрепата, необходима за задоволяване на тези нужди, в документ, който се преглежда официално всяка година.

Посетете GOV.UK за повече информация за деца със специални образователни потребности и увреждания (ИЗПРАТЕТЕ) .